zondag 16 februari 2014

Handeling- en takenspel

Het was een (voor ons) standaard zondagmorgen; poging tot iets van uitslapen (die natuurlijk werd verstoord door de biologische klok van T6 en S3, die in het weekend standaard n uur eerder dan de doordeweekse tijd afgaat), en daarna de gebruikelijke ergernissen van het overal vinden van kledingstukken, nachtelijke plasluiers op het toilet, kattenbrokken die niet waren bijgevuld, en het continue herhalen van de normale dingen zoals deuren sluiten na toiletbezoek, handen wassen voor het eten, en tanden poetsen. Al met al niets bijzonders dus. 

Aan de ontbijttafel werd de uitvoering van een "handeling- en takenspel" voor T6 geboren en uitgewerkt. 

Ik denk dat dit even wat uitleg nodig heeft, wat T6 betreft. T6 is een slimme jongen die gediagnositeerd is met PDD-Nos, ADHD en DCD. Hij is nogal behoorlijk "verslaafd" aan alles wat ook maar een schermpje heeft; computer, tv, DS, telefoonspelletjes en WII, maar doet de normaalste handelingen in het dagelijks leven vaak nauwelijks, met veel gezeur en herhaling van onze kant uit, slordig of zelfs niet. Denk hierbij aan doorspoelen, handen wassen en deur sluiten na toiletbezoek of persoonlijke hygiëne en verzorging bij aankleden. Natuurlijk zijn er meer kinderen die hier moeite mee hebben, maar feit is wel, dat het bij T6 moeilijker/slechter gaat als hij niet lekker in zijn vel zit. En aangezien we nu weer uit n slechtere periode aan het komen zijn, wordt t weer even op alles letten en terug in de structuur en regelmaat die hij zo nodig heeft.
In combinatie met de dingen waar we in samenspraak met de GGZ thuisbegeleiding (hierover later meer), aan zijn aan het werken, hebben we dus dit "spel" uitgewerkt voor T6.

Ruwe opzet, dit wordt nog verder 'ín het net' uitgewerkt.

Het komt eigenlijk op het volgende neer. Er is een lijstje gemaakt met handelingen die hij moet verbeteren en eigen maken, zonder dat wij hem hier de hele tijd op willen wijzen. Dus toilletbezoek, handen wassen, kamer in orde, verzorging en taakjes. Hierachter staat waarbij hij bij deze handelingen aan moet denken. Als voorbeeld bij het toiletbezoek staat dus: deur sluiten, doorspoelen, op tijd gaan (en niet op het allerlaatste moment, zoals nu vaak gebeurd) en handen wassen.
Voor elke handeling is er een bepaalde schermtijd afgesproken, dat er ook bij vermeld staat, en waarbij rekening is gehouden met de frequentie per dag; 5 min. voor toiletgebruik, 5 voor handen wassen, 10 voor de kamer en 10 voor verzorging, waarbij de taakjes onderling minuten hebben. Zo kan hij, als hij de handeling volledig goed doet, zonder dat wij hem erop hebben moeten wijzen, minuten verdienen voor te gamen. Er is zelfs een 'Bonuslevel' in het spel, als moeilijkheidsgraad, waarin hij er zelf aan moet denken om smorgens als hij wakker wordt zijn luierbroekje uit te trekken.

Dit alles netjes met hem doorgenomen en afgesproken. Nu is het afwachten hoe alles gaat lopen en hoelang hij (en wij) dit volhouden.

Frappante is wel, dat het eerste toiletbezoek (10 minuten na het bespreken) prompt wel volledig goed ging :D, terwijl het met picto's, opnieuw aanleren en afvinken steeds weer fout ging en gepaard ging met veel frustratie en ergernis van onze kant.
We hebben afgesproken dat we het sowieso een week gaan proberen, dan is er ook weer overleg met de thuisbegeleiding, waardoor we dan mooi alles kunnen evalueren. 
Ik ben benieuwd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten