donderdag 6 maart 2014

Speciaal vriendje "Met Uitjes"!!!

Het is rustig in huis.... Nog niet te rustig, T6 is tenslotte nog steeds luid en duidelijk aanwezig, haha. Maar het is duidelijk te merken dat S3 op dit moment logeren is bij N&M8.
T6 heeft nu dus even wat verwentijd met papa en mama. Lekker in bed filmpje kijken, wat langer opblijven, en nog even in het grote bed slapen/tutten. Morgenvroeg dan gezellig met mam samen, omdat F toch werken moet, en dan 's middags weer S3 ophalen bij N&M8

N is een vriendin van mij, die ik heb leren kennen op de opleiding 16 jaar(!) geleden. Zoals het wel vaker gebeurd met het leven, raakten we het contact een paar jaar kwijt, maar 4 jaar geleden, kwam dit stomtoevallig weer tot stand. Allebei inmiddels aan de kids. Ik was net bevallen van S, T was op dat moment 3. Zij had M van 5, die (wat ik al eerder via via had begrepen) geboren was met het syndroom van Down.
Van het begin af aan konden de jongens het prima met elkaar vinden. T was in eerste instantie net zo'n peuter als M, maar natuurlijk ontwikkelde T zich wat sneller, waardoor het ook voor hem duidelijk werd, dat M "anders" was. Er kwamen vragen en opmerkingen zoals n peuter/kleuter dit zonder schaamte doet: "waarom praat M niet?" "Haha, heeft M nog een luier?" en "Waarom doet M zo?". Ik wist dit op een of andere manier aan hem uitleggen. Daarbij hebben wij altijd (onbewust) gekozen voor de ware uitleg maar dan op het juiste niveau. Dus niet "dat snap je later pas", "is nog te moeilijk" of "daarom". Dit ook omdat al heel snel bleek dat T heel veel dingen best wel snapte. Hij luisterde, was vervolgens stil, en reageerde er totaal niet meer op. Maar een paar weken later was hij dan precies jouw verhaal aan een ander aan het uitleggen, waaruit dus bleek dat hij het echt wel had opgeslagen. 'Het moet alleen altijd even doordruppelen', zeggen F en ik wel onderling.
Maar goed, ik was er dus van bewust dat we aan T moesten uitleggen dat zijn vriendje M, zich anders ontwikkelde dan hij dat zelf deed, en waardoor het verschil tussen hen alleen maar groter zou worden. Maar hoe doe je dat bij n kind van 4?
Toen er tijdens het eten weer eens n vraag van T hierover kwam, wist ik het opeens. We aten op dat moment frietjes, en T had de fase dat hij steeds n "frikandel speciaal zonder uitjes" wilde. Ik gebruikte dit als metafoor. "Net zoals mensen bestaan er heel veel verschillende soorten frikandellen, gewone, met n jasje (viandel), of krokant (kipcorn), met mayo, curry, mosterd, curry en mayo, of curry mayo en uitjes. Maar dit zijn allemaal lekkere frikandellen, net zoals alle mensen aardig en leuk kunnen zijn. Maar nu heeft M in zijn hoofd n extra stofje, waardoor hij n beetje anders is. M is dus zeg maar een frikandel speciaal MET uitjes. Maar M is gewoon M, jouw vriendje en even aardig en leuk. Alleen een beetje anders af en toe."
T had blijkbaar genoeg aan deze uitleg, bleek n paar weken later. We hadden afgesproken in een binnenspeeltuin, waar T heel enthousiast met grote legoblokken een huisje aan het bouwen was. Maar M kwam regelmatig even langs om de boel om te gooien. N probeerde dit regelmatig tegen te houden, maar was op een gegeven moment net te laat. T zei geruststellend tegen N. "Is niet erg hoor, M kan er niets aan doen. Dat komt door zijn uitjes!"

Sindsdien zijn T6, S3 en M8 de dikste vrienden. Met uitstapjes is het heerlijk om naar ze te kijken, hoe ze met elkaar omgaan. Bij elkaar op bezoek en samen spelen gaat helemaal super! T6 wil M het liefste op alle feestjes en verjaardagspartijtjes uitnodigen, maar weet gewoon dat dat niet zomaar kan. "Dus dan komt M een andere keer, he mam!" En nu dus ook logeerpartijtjes. T6 is in de zomer al eens daar gaan slapen, dat was voor N ook een hele belevenis. Er kwam bij thuiskomst een heel A4tje mee, met uitspraken van T6, waar N dubbel om lag.
Een kleine selectie van de opmerkingen die ik had gekregen van N:

T bestudeerd de kerstverlichting/ledlampjes rond t raam en vraagt:
‘Huh? Hebben jullie nog steeds Kerstmis??’ J

M doet een spellletje op de tablet met een na-pratende hond en kat. T hoort t zegt:
Die is echt stom.
2 minuten later: ‘Die is echt heeeeeeeel stom.. Echt stom..
Maar M snapt t denk ik nog niet he…’
Weer 4 minuten later na stiekem meekijken en zich kapot lachen om de hond en kat:
‘Mitch zullen we ruilen v Ipad?’
N: waarom?
T: Ik wil dat spelletje wel even doen… Ook al is t stom…. J

 M’ogen vallen dicht.. Hij is kapot en snapt r nix van.. Iemand naast m in bed?!
Ik leg T uit dat M t niet snapt en dat ie liever in mijn bed slaapt.
Das geen probleem.
Terwijl ik met M’ zn ritueeltje voltooi en m uitleg dat mama zo naast m komt liggen roept T vanuit M’bed:
‘M, je snapt t niet he… Jouw mama, N heet ze geloof ik, is groter dan jou, dus dan mag ze ook langer opblijven’
Met n diepe zucht.. J

T moet 2x niezen.
N zeg: Nog een keer en dan is t morgen mooi weer.
T kijkt bedenkelijk: wordt t dan heel warm?
N: ja

T: dan is 2 keer genoeg, tis nl nu al te warm

In oktober zijn N & M8, door middel van heel veel donaties op hun stichting,  van heel veel lieve mensen, naar Curacao geweest, om daar Dolfijntherapie te volgen. Dit heeft behoorlijk wat impact gehad, op alles eigenlijk, maar waardoor M8 nu echt sprongen vooruit heeft gemaakt in zijn ontwikkeling. Echt heel mooi om die verandering van dichtbij mee te maken!


En nu is het dus de langverwachte beurt aan S3, om een nachtje bij N&M8 te gaan slapen, en ook nu komen er weer regelmatig berichtjes met quotes van S3, waar N om dubbel ligt.
S bij het douchen: Heeft M ook n kleine plasser? Ik wel. Min broer niet, die is echt heeeeel groot!

Is dit echt n badkamer??? Zoooo klein?? Das wel n beetje gek.

Na het poepen: Dat is geen poep! Mijn opa zegt altijd keutel!

Bij de treinbaan: He kijk! Een negen met 2 rondjes! 

Heerlijk!!! Ik kan nu al niet wachten op de verhalen morgen! :)


1 opmerking: